[Interview] Patrick Molleman (OMD) over nieuwe klant Hema

  • Bureaus
  • 28 jul 2017 @ 11:58
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • MediabureauPitchesInterview

Na een uitgebreide bureau-oriëntatie heeft Hema OMD geselecteerd als haar nieuwe internationale mediapartner. We spreken met CEO Omnicom Media Group Nederland Patrick Molleman over het warenhuis, de doelstellingen en data als bezit.

Hallo Patrick. Allereerst gefeliciteerd met de Hema als nieuwe klant! Wanneer kreeg je te horen dat jullie voor ze aan de slag mogen?

Dankjewel, daar zijn we ook ontzettend blij mee en erg trots op. We wisten het al een tijdje, maar recent hebben we alle puntjes op de i gezet en konden we deze fantastische samenwerking communiceren.

Wat zijn volgens jou de sterke en zwakke kanten van de winkelketen?

Hema is een ongelooflijk sterk oer-Hollands A-merk, iedereen kent het en iedereen koopt er. Bepalend voor het succes van Hema is het sterke geloof in, en vasthouden aan de gekozen kernwaardes, waardoor het concern continu trouw blijft aan de basis. Waardes als we doen wat we zeggen, klanten eerst, we houden het simpel en elke cent telt worden door Hema consequent nageleefd. Wanneer je je verdiept in het merk en met de mensen praat dan voel je dat ook.

Natuurlijk zijn er uitdagingen en heeft het concern lastige tijden gekend, zeker door de (door de crisis aangejaagde) toenemende concurrentie van merken als Action, Primark en H&M en het toenemende online winkelgedrag. Maar door vast te houden aan de kern en sterk in te zetten op het revitaliseren van de Benelux, internationale expansie en groei in e-commerce, voorzie ik een mooie toekomst voor dit prachtige merk.

Je hebt ongetwijfeld gekeken naar wat ze de afgelopen jaren samen met Initiative hebben gedaan. Wat valt jou daarin op?

Ik heb daar niet zoveel op aan te merken. Initiative heeft lang voor Hema gewerkt en dat is een mooie prestatie en valt niets op af te dingen. Wij gaan uit van onze eigen kracht en visie op marketing en communicatie en zullen daarmee proberen een duurzame bijdrage te leveren aan de business resultaten van Hema.

Heeft de Hema ook te kennen gegeven wat ze van jullie verwachten?

Jazeker, Hema is op zoek naar een sterke partner, een innovator die de doelgroep en haar mediagedrag als geen ander kent en in staat is impactvolle verbindingen te realiseren. Daarnaast vindt Hema de samenwerking tussen de verschillende partners ontzettend belangrijk, een manier van werken welke binnen OMD volledig omarmd wordt.

Wat zijn de eerste stappen die OMD voor ze gaat zetten?

Samen met XXS en Oogst zijn we al druk bezig met de eerste campagnes die deze zomer gaan lopen. Daarnaast zijn we de samenwerking in België en Frankrijk aan het optuigen en naar het najaar toe zullen we vol inzetten op de nieuwe jaarstrategie 2018. Kortom, een feestje!

Wat het doel van OMD voor Hema

Klanten als Hema zijn schaars en uitermate waardevol, ons doel is dan ook te bouwen aan een langdurige duurzame samenwerking die een bijdrage levert aan de groeistrategie van Hema.

Welke recente ontwikkelingen in de mediabranche omarm je?

Ik omarm de discussie rondom transparantie. Naar mijn mening werken we in een prachtige industrie die voorop loopt op het gebied van innovatie. OMD ontwikkelt zich als een verbinder, een specialist op het gebied van kennis over de klant van onze klant, onafhankelijk en volledig transparant. Dat betekent dat wij geen eigenaarschap nastreven, niet op data, niet op technologie en ook niet op inventory. Om deze onafhankelijke positie in te kunnen nemen, hebben we veel geïnvesteerd in tooling op het gebied van data, tech en analytics welke ons in staat stelt de toegevoegde waarde van inspanningen aan te tonen. Door deze ontwikkeling kunnen we een fair en goed onderbouwd honoreringsmodel hanteren dat ons in staat stelt een duurzame relatie aan te gaan met onze klanten.

En welke bekijk je met argusogen?

Ik ben erg nieuwsgierig naar de ontwikkeling van consultancy firms die zich op het terrein van creatie en media begeven. Het lijkt een logische ontwikkeling, echter, in de basis is het moeilijk te rijmen dat de auditor en consultant vervolgens ook de planning en inkoop voor z’n rekening neemt. Ik ben ook benieuwd wat het standpunt van adverteerders is in deze, en niet in de laatste plaats die van de media-exploitanten.

Wat is het laatste nieuws?

OMD is sterk in ontwikkeling, we hebben flink geïnvesteerd in onze mensen en de infrastructuur en dat begint langzamerhand z’n vruchten af te werpen. Met straks een nieuwe kapitein (Roland Teerenstra) aan het roer zijn we klaar voor de volgende stap. Recht zo die gaat! 

Lees ook: Hema kiest voor OMD

 

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken